16-stu torreadorów z THM-u w Hiszpanii
Fotorelacja z pobytu klas elektronicznych w Maladze - X-XI.2005r.
16 naszych uczniów (z klas trzecich o profilu technik
elektronik) wyjechało na 4-tygodniową bezpłatną praktykę zawodową do Hiszpanii. Uczniowie odbyli staż zawodowy w firmach
elektronicznych w zabytkowej Maladze w Andaluzji. Praktyki sfinansowane zostały z funduszy Unii Europejskiej (program Leonardo da Vinci)
- projekt napisali nauczyciele: Alicja Żuchowska, Radosław Moskal, Witold Rogowski, Marcin Farys, Michał Gajewski, Katarzyna Cedro,
Katarzyna Pastuszka, Monika Lipska-Kłos. Więcej o projekcie... Uczniowie wyjechali pod opieką
nauczycieli: Katarzyny Cedro i Radosława Moskala.
Ważnym elementem praktyki zawodowej w Hiszpanii była możliwość uzyskania certyfikatów EUROPASS - MOBILITY. Dokumenty te
zostały imiennie wystawione na każdego uczestnika praktyki. EUROPASS - MOBILITY prezentuje w sposób jednolity dla wszystkich
krajów europejskich zakres wiedzy i doświadczeń zdobytych podczas nauki, szkolenia, praktyk i staży zagranicznych oraz
potwierdza okresy szkolenia, nauki czy praktyki realizowanej za granicą po 1.01.2005. Jest ważny we wszystkich krajach Unii
Europejskiej. Będzie więc przydatny przy zatrudnieniu poza granizami Polski.
W maju 2006r. 16 kolejnych uczniów, tym razem z klasy 2Zi (profil zarządzanie informacją) wyjechało na podobną praktykę, ale do firm informatycznych do
Berlina - więcej.. Tymczasem zobacz słoneczną Hiszpanię.
Miejscem praktyk były przedsiębiorstwa zlokalizowane w Maladze, takie jak:
- ELYTEL - Telecomunicaciones Julio - Antonio Electronica S.L. T.V. SAT. TELEFONIA (2 uczniów),
- TELESERVICE Grupa BuscPerson TELEKOMONICACIONES, S.L. (2 uczniów),
- TECNOVISION Fernando Peres Fernandez (6 uczniów),
- ALT64, S.L. (3 uczniów),
- COTELMA, S.L. (1 uczeń),
- SETELVE Servicios Tecniors Electronicos (1 uczeń),
- TELEMALAGA, S.L. (1 uczeń).
Podczas praktyk uczniowie zajmowali się instalacją anten satelitarnych, alarmów, domofonów, wideofonów, serwisem sprzętu
komputerowego, serwisem telefonii komórkowej itp. Wszystkie zadania jakie mieściły się w programie stażu, były zgodne z założeniami
praktyki zawodowej dla uczniów technikum o specjalności technik elektronik.
- To było olbrzymie przeżycie dla nas wszystkich - nie ukrywa opiekun grupy, profesor
Radosław Moskal.
- Wrażenia były tym większe, że niektórzy z chłopców otrzymali propozycję zatrudnienia w Hiszpanii nawet za 2,5 tys. euro
miesięcznie.
- Pracowałem w firmie zajmującej się telefonami komórkowymi - mówi Adrian Jurytko z klasy 3 technik elektronik. Zdobyte
doświadczenie z pewnością pomoże mi w poszukiwaniu pracy zarówno w Polsce, jak i za granicą.
- Pracowałem w firmie prowadzącej usługi w zakresie alarmów i zabezpieczeń - mówi Adam Kalarus, klasa 3 technik elektronik.
Było to dla mnie sprawdzenie swoich umiejętności, a także nabycie nowych doświadczeń zawodowych, które będę mógł wykorzystać
szukając pracy.
Realizując praktykę, nasi uczniowie mieli możliwość zapoznania się z organizacją pracy w małych i średnich firmach
hiszpańskich. Efektem realizacji stażu było zapewnienie równych szans dla przyszłych absolwentów w znalezieniu pracy w Unii
Europejskiej. Podczas zagranicznej praktyki zawodowej uczniowie poszerzyli wiedzę merytoryczną w swoim zawodzie, zdobyli
umiejętności z dziedziny organizacji, techniki pracy, tworzenia odpowiedniego klimatu w miejscu pracy, właściwego nastroju
miejsca i otoczenia. Wzbogacili się o nowe doświadczenia zawodowe. Zapoznali się z zakresem norm, przepisów i procedur
stosowanych w krajach Unii Europejskiej. W przyszłości będzie to miało wpływ na ich mobilność na rynku pracy.
Dzięki praktyce w Hiszpanii przyszli absolwenci naszego technikum będą konkurencyjni na krajowym, a przede wszystkim lokalnym
rynku pracy oraz staną się równouprawnionymi kandydatami dla europejskich pracodawców. Zwiększają się ich szanse na
zatrudnienie w największym lokalnym zakładzie przemysłowym CELSA Huta Ostrowiec.
Praktyka pozwoliła również na stworzenie równych szans dla naszych uczniów na zdobycie pracy za granicą. Umożliwiła młodym
ludziom zmianę stereotypu myślenia oraz uzmysłowiła, że dobrze przygotowany merytorycznie i praktycznie młody człowiek,
ma możliwość znalezienia pracy w całej Europie.
Wyjazd na praktykę umożliwił uczniom wzbogacenie słownictwa przede wszystkim w języku angielskim, ale również poznanie
podstaw języka hiszpańskiego. Dodatkowym atutem stażu było poznanie wspaniałej kultury hiszpańskiej, tradycji, zwyczajów oraz
walorów turystycznych tego kraju. Udział w praktykach odbywanych na wysokim poziomie, z bogatą bazą techniczną, rozwinął
osobowość, kompetencje oraz przedsiębiorczość przyszłych pracowników. Praktykanci wzbogacili się o umiejętność nawiązywania
kontaktów z potencjalnymi pracodawcami oraz nawiązali kontakty towarzyskie i przyjaźnie z rówieśnikami.
Realizacja stażu była niezwykle cennym doświadczeniem dla Zespołu Szkół nr 3 w Ostrowcu Świętokrzyskim, ponieważ było to
pierwsze doświadczenie z programem Leonardo da Vinci dla tej placówki. Nauczyciele przedmiotów zawodowych mieli okazję
sprawdzić, czy sposób przygotowania teoretycznego uczniów jest właściwy i wystarczający wobec oczekiwań europejskiego rynku
pracy. Wszystkie uwagi uczniów na temat tego typu potrzeb będą uwzględnione w dalszej pracy szkoły.