Dzisiaj jest .
 
» Archiwum 2000 - 2003


 

Zostań negocjatorem
Sprawozdanie z etapu szkolnego konkursu

OPIEKUN - J. Grochulska

I. Przygotowania

1. Stworzenie odpowiednich warunków do przeprowadzenia konkursu

  1. ogłoszenie konkursu - plakat informacyjny, spotkanie z zainteresowanymi uczniami, nauczycielami
  2. informacje nauczycieli w ramach lekcji: przedsiębiorczość, komunikacja interpersonalna, ekonomia, wiedza o społeczeństwie, historia, j. polski

2. Przeprowadzenie lekcji dotyczących komunikacji interpersonalnej, rozwiązywania konfliktów, budowania empatii, umiejętności słuchania i zadawania pytań. Poznanie najważniejszych pojęć np. negocjacje, negocjator, obszar negocjacyjny, kompromis, interesy, warianty, protokół, mediacje, arbitaż, polemika, ustawa, rozporządzenie, dyrektywy.

3. Zorganizowanie szkolnych warsztatów negocjacji.

W szkole działa Szkolny Klub Debat, którego opiekunem jest p. J. Grochulska
KLUB DEBAT SZKOLNYCH

W czasie ferii zimowych młodzież odbyła 3 dwugodzinne spotkania, w czasie których poznała:

  • regulamin
  • tekst Vademecum negocjatora
  • istotę negocjacji grupowych
  • cele
  • etapy negocjacji
  • techniki negocjacji

Ponadto uczniowie wysłuchali mini wykładu na temat negocjacji akcesyjnych, stworzyli mapkę państw członkowskich UE, poznali kryteria kopenhaskie i instytucje odpowiedzialne za integrację europejską w Polsce. Następnie przeprowadzone zostały negocjacje na temat: Nie chcemy tu żadnych zmian i Żegnaj szkoło zawarte w broszurce do negocjacji i symulacje rozgrywek konkursowych na podstawie scenariusza zawartego w pakiecie dla uczniów. Uczniowie nie mieli tremy z wystąpieniami, gdyż od dwóch lat uczestniczą w różnych debatach otwartych w ramach Klubu Debat Szkolnych. Trudności wystąpiły z umiejętnością osiągnięcia kompromisu. Podawali wciąż nowe dowody dla swoich argumentów.

4. Zebranie uczniów i nauczycieli w celu ustalenia planu przeprowadzenia szkolnego etapu konkursu - określono:

  1. wielkość imprezy - zdecydowano, że włączone zostaną klasy z całego Zespołu Szkół Hutniczych tzn. Liceum Ogólnokształcące z klasą wojskową, Liceum Techniczne z klasami administracyjno-ekonomiczną i elektroniczną oraz Technikum Hutniczo- Mechaniczne z klasą systemy komputerowe.
  2. czas trwania - w związku z gorącym czasem w szkole ( klasyfikacja I semestru, ferie, bardzo poważne problemy związane z powodzią ) zadecydowano, że wszystkie imprezy towarzyszące odbędą się do ferii, natomiast symulacje negocjacji 12.02.02 roku w Agencji Rozwoju Lokalnego. (Potem okazało się, że 12.02. w ARL odbywa się konferencja międzynarodowa z p. Zachmatowem i datę musieliśmy przesunąć na 15.02. br.)
  3. liczbę zespołów, które miała wyłonić debata szkolna.
  4. sposób opracowania sprawozdania z przebiegu konkursu - ustalono odpowiedzialnego za zbieranie wszystkich dokumentów imprez (zdjęcia, wycinki z gazet, filmy)
  5. osoby odpowiedzialne za sprzęt techniczny (kamery, aparaty fotograficzne, kasety, komputer itp.)
  6. sposoby pozyskiwania sponsorów (ARL, rodzice, dyrektor szkoły).

II. Przeprowadzenie etapu szkolnego

1. Przeprowadzenie lokalnej sondy ulicznej - 14.I br. 2 uczniów zadawało pytania przechodniom. Zadawane pytania: Ile państw jest już członkiem UE? Jaka jest przewidywana data wstąpienia Polski do UE? Jakie są plusy i minusy wstąpienia Polski do UE?

2. Przeprowadzenie 24.01.2002 r o godz. 16.00 w auli szkoły otwartej debaty na temat - Przystąpienie Polski do UE jest korzystne?

Dwa zespoły debatowały zgodnie ze strukturą debaty.

W szkole działa Szkolny Klub Europejski
CZŁONKOWIE SZKOLNEGO KLUBU EUROPEJSKIEGO

Zaproszenia przyjęli: Klub Europejski z III LO w Ostrowcu wraz z 2 opiekunami (nawiązaliśmy z nimi kontakt, gdyż młodzież nasza jest zainteresowana stworzeniem takiego klubu w szkole),nauczyciele, uczniowie, dziennikarze gazetki szkolnej, rodzice oraz lokalne media - telewizja: "Krzemionki", "Ostrowiec" i gazeta "Wiadomości Świętokrzyskie"". Debata została udokumentowana relacją telewizyjną, artykułem w prasie, zdjęciami.

Debatę wygrał zespół afirmujący tezę. Nagrody - karnety do kafejki internetowej ufundowała Agencja Rozwoju Lokalnego. Po zakończeniu debaty rodzice wyrazili szczere wyrazy uznania i podziwu dla swobody wypowiadania się i umiejętności publicznego dyskutowania.

3. Przystąpienie do szkolnego, a potem okręgowego etapu Olimpiady Wiedzy o UE. Etap szkolny odbył się w grudniu, a rejonowy w styczniu w Kielcach.

4. Zorganizowanie konsultacji zespołów negocjacyjnych w sprawie źródeł informacji z: prezesami Agencji Rozwoju Lokalnego M. Nowakiem, J.Wilczyńskim i nauczycielami akademickimi Wyższej Szkoły Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu p. mgr A. Żuchowską i p. mgr inż. M. Gawlikiem. Niestety, nie udało nam się spotkać z rektorem WSBiP.

5. Zorganizowanie Tygodnia kultury i kuchni europejskiej.

Przed przystąpieniem do imprezy młodzież spotkała się z dyrektorem szkoły, aby ustalić:
- miejsce kuchni europejskiej
- kwotę dofinansowania
- czas korzystania i działania kuchni
- formę reklamy imprezy.

Impreza odbyła się w nowej odremontowanej, po powodzi, sali, która dekorowano w zależności od barw danego państwa. Od poniedziałku do piątku poszczególne klasy prowadziły kuchnie europejską i propagowały kulturę państwa. Młodzież poznała kulinaria kuchni rosyjskiej, francuskiej, włoskiej, angielskiej i polskiej. I tak np. w poniedziałek kiedy odbywał się dzień rosyjski, młodzież sprzedawała racuchy, sałatki i kanapki charakterystyczne dla kuchni ros. Cały dzień odpowiedzialna klasa chodziła w strojach rosyjskich (wyglądali cudownie!), w restauracji na krótkich przerwach słychać było muzykę rosyjską, a na przerwie długiej śpiewano rosyjskie pieśni. Każda klasa wykonywała także flagę państwa, cennik potraw i menu.

Dokumentem tego niezapomnianego tygodnia stały się zdjęcia wykonywane aparatem cyfrowym, które wykorzystano w internetowej gazetce, artykuł w lokalnej prasie i relacja telewizyjna w 2 stacjach. Ten ostatni tydzień przed feriami był barwny, wesoły i atrakcyjny. Słowa akceptacji i zadowolenia słychać było nie tylko od uczniów ale i nauczycieli i dyrektorów.

6. Zorganizowanie biblioteczki z materiałami dotyczącymi wybranych obszarów negocjacyjnych

  • Wydruki ze stron internetowych
  • Unia Europejska. Informator dla przedsiębiorców
  • Informator adresowy
  • Unia Europejska. Informator dla rolników
  • Informacja do Raportu Komisji Europejskiej z postępów na drodze zbliżania Polski do członkostwa w UE - 1999-2000
  • Stanowiska Polski w ramach negocjacji o członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w UE.
  • Biuletyn euro info I 2002 nr 1(40)

7. Przeprowadzenie negocjacji w siedzibie Agencji Rozwoju Lokalnego 15.02. 2002r o godz.11.00

Wybrano obszary negocjacyjne- swobodny przepływ kapitału - nabywanie nieruchomości i swobodny przepływ osób - pracowników

Zespoły negocjacyjne - strona polska:
S. Religa- przewodniczący + obserwator, K. Klauziński - rzecznik, Ł. Dunal - ekspert, P. Żaczek - sekretarz.

Strona unijna:
Ł. Wiatrowski - przewodniczący + obserwator, B. Stania - rzecznik, J. Mucha - ekspert, P. Żaczek - sekretarz.

Zespół jurorów:
p. mgr inż.M. Nowak - przewodniczący, p. dyr. P. Leśniewski, p. mgr A. Żuchowska, p. mgr M. Wawrzkiewicz, p. mgr J.Grochulska.

Zespoły negocjacyjne - zaproszenie przyjęli:
Prezesi ARL p. M. Nowak i p. J. Wilczynski, dyr. szkoły p. Roman Kita, zastępca dyr. p. P. Leśniewski oraz nauczyciele przedmiotów: komunikacja interpersonalna, zarys wiedzy o gospodarce, przedsiębiorczość, zarządzanie firmą, wprowadzenie do działalności gospodarczej, rachunkowość, historia, wiedza o społeczeństwie, j. polski.

Przybyli także przedstawiciele lokalnych mediów - telewizja, "Wiadomości Świętokrzyskie".

Negocjacje odbywały się w bardzo reprezentacyjnej sali konferencyjnej, którą udekorowano flagą UE. Zespoły negocjacyjne nawet własnym strojem podkreślili przynależność stron. Strona polska ubrana w garnitury nosiła białe koszule i czerwone krawaty, natomiast unijna granatowe koszule i żółte krawaty. Po stronach odpowiednio ustawione były (własnoręcznie zrobione) chorągiewki - polska i unijna. Dowodzi to starannego przygotowania się nawet w szczegółach.

Rozpoczęciem negocjacji był hymn UE wysłuchany na stojąco.

Po przywitaniu się i przedstawieniu członków zespołów odczytano ustalenia dotyczące porządku negocjacji i rozdano protokoły jurorom ( z ich treścią, punktami zapoznali się już wcześniej).

Negocjacje trwały 30 min z 5 minutowa przerwa na ustalenie ostatecznego stanowiska obu stron.

Na początku negocjacji panowała atmosfera spokoju, a nawet tremy, jednak po kilku minutach strony zachowywały się jakby negocjowały już od tygodni. Sprawdziło się to, co podaje vademecum- im mniej czasu, tym skłonność do kompromisu większa. W czasie tych negocjacji odkryty został talent dyplomaty i mówcy. Było to tym zaskakujące, że uczeń ten do tej pory był uznawany za wybitny talent wyłącznie matematyczny. Podczas przerwy włączono hymn unijny. Ostatecznie strony doszły do zadawalających kompromisów.

Zespoły stosowały różne techniki negocjacyjne, co zostało na końcu nagrodzone szczerymi brawami. Zgromadzona publiczność - dwie klasy (licealna i technikalna) była pod wrażeniem przygotowania, dyplomacji i okazywanego sobie szacunku. Po podpisaniu protokołów i wysłuchaniu hymnu strony negocjatorów podały sobie ręce, zrobiono też wspólne zdjęcie.

8. Informacje i zdjęcia dotyczące przebiegu I etapu konkursu ukazały się w gazetce internetowej "THML".

III. Zakończenie szkolnego etapu konkursu

1. Przekazanie wniosków dotyczących imprezy dyrektorowi szkoły.
2. Podziękowania opiekuna konkursu nauczycielom współpracującym i zainteresowanym czynnie uczniom.
3. Napisanie sprawozdania będącego wynikiem uwag i pracy całego zespołu uczniów i nauczycieli.

 
^ Do góry ^